Glazba i Hi-Fi


Na pitanje što je to glazba postoji puno točnih odgovora, no osobi koja nikad nije čula glazbu niti jedan od tih odgovora, pa ni svi zajedno ne mogu glazbu dočarati.
Ljudi se rađaju sa smislom, a neki i s talentom za glazbu. Kako prepoznajemo da je neki niz tonova glazba još nam nije poznato. Tek nedavno (prije dvadesetak godina) utvrđeno je da prilikom slušanja glazbe različiti dijelovi mozga obrađuju različite elemente glazbe – ritam, melodiju, harmoniju (odnos između istovremenih tonova) itd. Uho je pri tome samo alat koji nam pomaže da zvuk, odnosno titranje molekula zraka, teoretski u rasponu od 20Hz-20KHz -praktično uglavnom manje, pretvorimo niz električnih impulsa koji se slušnim živcem prenose u mozak. Način na koji mozak interpretira zvučnu informaciju osim o “glazbenom talentu” ovisan je o iskustvu, inteligenciji, socijološko-kulturnim utjecajima i možda još ponečem.

Tako je danas glazba i ono što bi nekoliko stoljeća unazad bila buka.

Ono što je možda najznačajnije za glazbu je da ona stvara, potiče i mijenja emocije. Glazba može izazvati veselo, poletno, tužno, melankolično, romantično i razna druga raspoloženja, pa na nju možemo gledati i kao na “začin” života.

Zbog ugode koju prati slušanje glazbe koja nam se sviđa možemo se opustiti, zaspati ili lakše obaviti neki težak posao i prevladati stres. Za korisno djelovanje glazbe na ljudski organizam postoje brojni medicinski dokazi.

Nažalost, veliki broj ljudi u glazbi uživa tek površno – slušajući je usput na radiju ili televiziji. Iako se u glazbi donekle može i tako uživati, na taj način dobivamo samo dijelić onog što glazba može pružiti. Slušajući glazbu na uređajima niske kvalitete reprodukcije slušatelji uglavnom pažnju posvećuju osnovnoj melodiji, ritmu i, u slučaju vokalne glazbe, riječima pjesme povezane s glazbom. Za takve slušatelje karakteristično je da preferiraju glazbu “s riječima”, odnosno da ne uživaju u samoj glazbi.

Doživjeti glazbu uživo potpuno je drukčije nego slušati je na “tranzistoru” - bogatstvo tonova instrumenata, dinamika i dinamičke i harmonijske nijanse utječu na naš doživljaj glazbe jednako kao melodija i ritam. S obzirom da su posljednjih godina tržište preplavili jeftini uređaji upitne kvalitete, koji su zbog povoljne cijene preuzeli funkciju izvora glazbe u kućanstvima, moguće je da je upravo nekvalitetan zvuk tih uređaja uzrok sve manjeg interesa mladih za glazbu.

Nekome tko nikad nije čuo zvuk orkestra uživo, slušajući reprodukciju na nekim jeftinim PC zvučnicima ili šarenom “boom-boxu”, potpuno je nemoguće shvatiti kako bi ta glazba zapravo trebala zvučati.

Za kvalitetnu reprodukciju glazbe potrebni su i kvalitetni uređaji. Toga su ljubitelji glazbe bili svjesni od samog početka. Možda prvi i najbolji opis dojma koji na slušatelja može ostaviti kvalitetna reprodukcija glazbe nalazi se u romanu “Čarobna gora” nobelovca Thomasa Manna koji je oduševljenje glavnog junaka novim gramofonom (nekom verzijom “Victrole”) opisao još davne 1924. godine.

Vrijeme nastanka prvih uređaja za reprodukciju zvuka je početk prošlog stoljeća i već tada su se proizvođači i amateri natjecali u izradi uređaja koji će glazbu reproducirati što je moguće vjernije živoj izvedbi.

Najveći zamah je industrija audio elektronike doživjela nakon II svjetskog rata. 50-ih godina skovan je i termin “High-Fidelity - Hi-Fi” za uređaje koji omogućavaju visokovjernu reprodukciju zvuka. Neki od uređaja iz tih godina još su i danas pojam kvalitete kako zvuka tako i izrade.

Kvalitetan hi-fi sustav nije jeftin, no danas je cijena kvalitetnog audio sustava jeftinija nego ikad. Zahvaljujući napretku tehnologije i jeftinoj proizvodnji u dalekoistočnim zemljama odličan hi-fi sustav moguće je kupiti za 20-ak tisuća kuna. Sustav koji se sastoji od CD plejera, integriranog pojačala i para zvučnika može biti sasvim dovoljan za prve ozbiljne korake u svijet glazbe. Za ambicioznije sustave cijena raste gotovo eksponencijalno s porastom kvalitete zvuka. Zato je za sve one koji i bez (pre)velikih novčanih ulaganja žele vrhunski zvuk audio sustava jedino rješenje samogradnja. Osim ekonomskih prednosti samogradnja nudi i mogućnosti prilagodbe sustava osobnim potrebama – graditelj može birati oblike, boje, pa i utjecati na zvuk pojedine komponete, a činjenica da smo nešto napravili vlastitim rukama daje poseban čar svakoj komponenti.

Osim u glazbi samograditelj audio sustava pri svakom slušanju uživa i u vlastitom djelu.

DrZ laboratorij